PROJEKT GLOBE

Početak projekta: 9. rujan 2024.

Kraj projekta: 31. kolovoz 2025.

RAZRED

Predmetna nastava

CILJ PROJEKTA

Redovita i kontinuirana učenička mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole, u području atmosfere, vode, tla i pokrova

MENTORICA

Lidija Tivanovac

O projektu

Sadržaj programa
Program GLOBE predviđa redovita i kontinuirana učenička mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole, u području atmosfere, vode, tla i pokrova. Prikupljeni se rezultati unose u zajedničku bazu podataka, koja je otvorena i dostupna svim posjetiteljima na adresi: www.globe.gov
Ne postoje ograničenja za pregled i korištenje baze podataka, ali unositi podatke mogu samo osobe koje su prošle potrebnu edukaciju.

Sporazum o provedbi programa globe
Zamisao o znanstveno obrazovnom programu GLOBE (Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša) obznanio je na Dan planeta Zemlje 1994. godine tadašnji američki potpredsjednik Al Gore. Na isti je dan (22. travnja) 1995. godine program eksperimentalno pokrenut u SAD, a vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su dana s američkim predstavnicima potpisale sporazume o provođenju programa GLOBE.
Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog programa Sporazum je potpisan 13. travnja 1995.). Odgovorna institucija, koja je potpisnik Sporazuma o implementaciji programa GLOBE u Hrvatskoj je Ministarstvo znanosti i obrazovanja, dok je za neposrednu provedbu zadužena Agencija za odgoj i obrazovanje.

Što uključivanje u Globe donosi školi?
Sudjelujući u programu učenici na konkretnim primjerima primjenjuju školska teoretska znanja te iskustvenim učenjem stječu nove spoznaje o cjelovitosti okoliša, razvijajući pritom brojne vještine i pozitivne stavove te stječu samosvijest temeljenu na svom aktivnom sudjelovanju i doprinosu.
U razradi metodologije GLOBE mjerenja i pratećih edukativnih materijala sudjelovali su renomirani stručnjaci pa stranice Programa GLOBE predstavljaju vrijedan edukatvni resurs, čak i ako škola nije aktivno uključena.
Sustavna evaluacija koju na godišnjoj razini provodi GPO (GLOBE ured) te anketiranja nastavnika, znanstvenika i nacionalnih koordinatora iz cijelog svijeta, potvrđuju da ostvarivanje programa GLOBE svakako pridonosi osuvremenjivanju nastave te razvijanju niza učeničkih kompetencija, posebice u području prirodoslovlja, geografije i informatike.

Nositelji programa
Neposredna provedba programa na svjetskoj razini u nadležnosti je Ureda za program GLOBE (GPO) u sklopu Univerzitetske korporacije za atmosferska istraživanja (UCAR) u SAD. Glavni sponzor programa je NASA (američka državnclaa agencija za atmosferu i svemir), a partneri u provedbi su Nacionalna agencija za oceane i atmosferu (NOAA), američka Nacionalna fondacija za znanost i US State Department.
U program je danas uključeno više od 120 zemalja iz cijelog svijeta. Na karti svijeta po bojama se razlikuju regije, a svijetlo ružičasto-siva boja prikazuje države koje nisu uključene u Program GLOBE:

Rainfall and Flooding Campaign

GLOBE Irska pozvala je škole da se uključe u kampanju Padaline i poplave (Rainfall and Flooding Campaigne) koja počinje u siječnju i traje mjesec dana. Tijekom četiri tjedna u kampanji se mjeri količina padalina i ti se podaci dijele s ostalim sudionicima u Irskoj i u regiji Istočne Europe.

GLOBE grupa naše škole rado se pridružila kampanji uz škole iz Irske, Malte, Ukrajine, i Slovenije.

Škole mogu pratiti količine padalina na našoj školskoj GLOBE postaji ali i sudjelovati u dodatnim aktivnostima poput:

  • mjeriti pH padalina prema GLOBE protokolu
  • tijekom kišnih dana kartirati nakupine bara i lokvi u našem školskom dvorištu
  • izraditi kartu našeg školskog dvorišta s planom otjecanja vode i najčešćim lokvama i barama
  • odrediti MUC klasifikaciju našeg školskog vrta
  • odrediti visine stabla prema GLOBE protokolu
  • mapirati biljni pokrov
  • izračunati količinu pohranjenog ugljika u našem školskom vrtu

Nastavnici su kao predstavnici škola uključeni u zajedničku WhatsApp grupu gdje izmjenjuju fotografije, zabilježene količine padalina, izmjerene vrijednosti pH kiše i slično. Rezultati mjerenja mogu se  uspoređivati između škola u našoj zemlji ili međunarodno, također mogu se iskoristiti u svrhu zaštite od poplava.

Naši vrijedni učenici bilježe svakodnevno količinu padalina, mjere pH kiše, mjere  visinu stabala i količinu pohranjenog ugljika u našem školskom vrtu.

Skip to content